Tatjana Ljubić: “Kovid je donio ne samoinfodemiju, već i dezinfodemiju”

Epidemija koronavirusa nas je primorala da se uključimo u onlajn svijet, a obaveza medija je da se za taj svijet opismene, jedan je od zaključaka prvog dijela onlajn radionice pod nazivom “Medijska i informaciona pismenost, dezinformacije, stereotipi i predrasude”, koju organizuju Fakultet političkih nauka i Agencija za elektronske medije u okviru projekta “Medijska i informacijska pismenost u funkciji razvoja kritičkog mišljenja i zagovaranja mladih”.

Preko 30 novinara i studenata novinarstva učestvovalo je u interaktivnom webinaru na kojem se raspravljalo o značaju medija u vremenu pandemije, odnosno o važnosti produkcije dnevno-informativnog sadržaja u periodu krize i medija kao kanala putem kojeg se realizuje učenje na daljinu.

Profesorica Dubravka Valić Nedeljković je kroz sesiju “Mediji u učionici–učionica u mediju” pojasnila zašto je produkcija školskog programa komplikovana i izazovna, ali je i analizirala greške koje su u ovom kontekstu mediji pravili u prethodnom periodu.  Ona je naglasila da program ovog tipa mora biti izuzetno kreativan. Učenje na daljinu ocijenila je kao dobru zamisao i pravovremeno sprovedenu, ali loše realizovanu ideju u mnogim zemljama Zapadnog Balkana. Valić Nedeljković je napravila paralelu između školskog i dječijeg programa i ukazala na nedostatak obrazovnog elementa u dječijim programima na našim prostorima poslednjih 30-ak godina.

Medijska ekspertkinja Tatjana Ljubić je govorila o opasnosti širenja lažnih vijesti i dezinformacija, posebno u kriznim vremenima. Ona je navela da su dezinformacije posebno štetne zbog toga što se kroz njih prožimaju činjenice uz netačan i poluistinit sadržaj. “Kovid je donio ne samoinfodemiju, već i dezinfodemiju”, primjetila je Ljubić. Medijska ekspertkinja je objasnila kako “vakuum” između ponude informacija i njihove potražnje ispunjavaju dezinformacije, uglavnom iz finansijskih razloga. Ona predlaže sistemsko rješenje – medijsku pismenost implementiranu u formalni sistem obrazovanja. U drugom dijelu webinara pod nazivom “Infodemija tokom epidemije: Kako alati medijske pismenosti mogu pomoći novinarima da se bolje snalaze u medijskom okruženju ”diskutovalo se i o brzini širenja lažnih vijesti, filter mjehurima i algoritamskom mijenjanju web-a.

Radionice su dio Zajedničkog regionalnog programa @dijalogzabuducnost, koji u Bosni i Hercegovini, Crnoj Gori i Srbiji sprovode UNESCO, UNICEF i UNDP.

#DijalogZaBuducnost

#DialogueforFuture

#FPNUNSA

#FPNUNBG

#FPNUNCG

SHARE